Nyhetsbrev
Riksskådebanan augusti 2008
Vänner, anställda, förtroendevalda,
medlemsorganisationer, partners med flera!
Så väljer sommaren att ge sig av, igen!
Ridå.
Och vi står kvar här; häpna, men också, i allra bästa fall efter fullt
d-vitaminpådrag, uppfyllda av verksamhetslust. Lusten att applådera finns
där.
Lust.
Den behövs som drivmedel, för i höst kommer vi att få kämpa. Som rörelse
måste vi ge argumenten både mera volym och skärpa. Och måtte det bli
möjligt!
Under sommaren har jag gång på gång på gång blivit påmind om att bilden av
en gammal skådebana är cementerad. Särskilt i Stockholm då omvärlden tror
att verksamhetsidén blott handlar om teater, vilket förstås inte är så
litet i sig, men likväl.
Verksamhetsidén är att ordna alla slags konst- och kulturmöten. Där behoven
fnns.
Kanske är det så att själva idésamtalet är det allra viktigaste om man ska
ge sig på att rangordna.
Men allt hänger ihop.
Utan konst- och kulturupplevelser som rör om, som väcker nya tankar,
förändrar och fördjupar perspektiven, så blir det heller ingen kultur och
idédebatt värd namnet.
Var du än är i skådebanevärlden så kommer du att märka av förändringar
inne i skådebaneorganisationen denna höst, informationen om nya rutiner när
det gäller bidragsansökningar nådde Riksskådebanan dagen före
midsommaraftonen i ett telefonsamtal från Kulturrådet. Det där
telefonsamtalet följdes sedan av ett brev;
i morgon den 28 augusti ska Riksskådebanans styrelse tala med bidragsgivaren,
myndigheten Statens Kulturråd, som förmedlar skattemedel från
Kulturdepartementet, och berätta om Skådebanerörelsen. Om att vi hänger
ihop. Är ett.
Kulturrådets förslag är att bidragsansökningar som gäller statliga medel
ska göras av varje skådebaneregion för sig. Och att skälet för att ge
statligt stöd ska kopplas ihop med lokala och regionala ekonomiska
motprestationer.
Hur detta morgondagens samtal kommer att utvecklas vet vi inte.
Själv tror jag att informationen om skillnaden mellan folkrörelse och företag
kommer att bli ett samtalsämne.
Företag och företagande handlar om att göra
affärer.
Skådebanerörelsen är ingen
affärsverksamhet. Ingen marknadsdetalj.
Långt ifrån.
Beslut som tas i en folkrörelse som drivs av en lidelse för en speciell sak;
nämligen att konst- och kulturupplevelsen är viktig i sig, att den ska
beröra, ha kvalitet, väcka till eftertanke, kanske till och med göra ont…
där konstupplevelsen inte har kvalificerat sig för att den ska sälja bra. Den
har kvalificerat sig därför att den är bra.
Den rör om. Den fördjupar, det förändrar. Den identifierar.
I konstens och kulturens värld - där idén
handlar om något annat än att sälja - läser man inte av debet och kredit i
resultat och balansrapporter som presenteras en gång i kvartalet eller en gång
om året. Där läser man hellre av debet och kredit i målande brännande
berättelser om livet självt, i biografier, i skönlitteratur!
Men är då inte konsten och kulturen beroende
av pengar?
Självklart.
Men mest är den beroende av den kulturpolitik som får pengarna att generera
verksamhet, konst, i ett bestämt syfte.
Kulturpolitik behövs när man tycker att marknaden är orättvis och då man
tror att det går att justera och rätta till det marknaden ställer till med.
Om kulturpolitiken i Sverige inte har annat
syfte än att marknadskrafterna ska få råda - ja då behövs ju ingen
kulturpolitik alls.
Då kan Kulturdepartementet och Kulturrådet slå igen, upphöra.
Marknaden gör ju sitt ända.
Parallellt med den Kulturpolitiska utredningen, ( som under sommaren upplevt
turbulens genom att handläggare hoppat ut och in!) pågår den alternativa
KulturSkuggutredningen.
Den utredningen kan du och jag och alla som har
lite ilska kreativitet och glädje i behåll aktivera oss i, maila till.
Det vi skriver blir inte skrift i vatten.
Det kommer att finnas kvar; bli till argument för en ordning där det klart
handlar om att människovärdet är så mycket, mycket viktigare och starkare
och för mänskligheten och så mycket större och väsentligare än
marknadsvärdet.
Än är det inte alls för sent att aktivera
sig i den alternativa kulturutredningen. Från skuggutredningens
initiativtagare, Stina Oscarsson, konstnärlig ledare för Orionteatern i
Stockholm har Riksskådebanan fått den här uppmaningen
" Svara på frågan Hur ska Sverige bli ett världsledande kulturland? Du
kan skriva en mening eller 100 sidor. Men skriv! Maila svaret till
skuggutredningen@orionteatern.se. Senast 15 oktober vill vi ha ditt bidrag och
alla svar kommer att höras i en maratonuppläsning på Orionteatern den 17
november. Mer information på www.skuggutredningen.se "
Det viktiga i skådebanerörelsen är att det
blir känt att den här möjligheten finns. Skriv!!
Riksskådebanan kommer inte att lämna ett eget
svar till Skuggutredningen.
Däremot kommer vi att rapportera vad varje
regional skådebanekonferens eller seminarium som arrangeras av en regional
skådebanan i samverkan med Riksskådebanan på temat konst, kultur, demokrati
och sponsring behandlar nu under hösten.
Vi kommer att rapportera vad som händer i och
under seminarierna både för den sittande Kulturutredningen och till
Skuggutredningen.
26 november i Luleå i Norrbotten, 17 november i Malmö i Skåne, 23 november i
Linköping i Östergötland, 23 oktober i Västmanland…Platserna och planerna
är större än så.
Förberedelsearbetet pågår.
Lust.
Lust.
Det kan vara svårt att finna lusten om man
känner att marken börjar gunga.
Den 26 och 27 september träffas ordföranden i
regionala skådebanor i Stockholm.
Nästa vecka skickas ett särskilt program till alla som har anmält sig.
Frågor som blivit riktigt aktuella handlar om den regionala
skådebanestyrelsens ansvar; för anställda och för verksamhet.
Med på mötet kommer personer att vara som kan det mesta om lagar och avtal.
Det praktiska.
Personer som man ska kunna luta sig mot om marken fortsätter att vara ostadig.
Mycket talar ju dessvärre för den kommer att vara det. Ostadig.
Lika viktigt som tidigare; eller ännu mera
viktigt just nu är att varje regional skådebana arbetar för att få
omvärlden att förstå den nytta för kultur och demokrati som den regionala
skådebanan utgör genom sitt fortlöpande och aktiva arbete ensam eller i
samverkan med andra organisationer. Det är en verksamhet som förtjänar
ekonomiskt stöd på samma sätt som all annat kulturell och konstnärlig
regional verksamhet.
Omvärlden är här att definiera som kommuner, landsting,
medlemsorganisationer, kulturinstitutioner, partners, vänner. Kollektiv och
enskilda.
Alla skådebaneaktiva behövs nu för att argumentera för att skådebanans
verksamhet är bra och nyttig, utvecklingsbar, levande, bra för demokrati och
samhälle. Alla skådebaneaktiva behöver tala, skriva. Argumentera!! Skapa
allianser!
.Sedan i våras är Fontänhusen i Sverige medlemsorganisation i
Riksskådebanan.
Fontänhusen drivs av sina medlemmar utifrån devisen att människor med
psykiska funktionshinder inte bara behövs utan också berikar i samhället.
I Stockholm finns det första och äldsta av Fontänhusen i Sverige, Fontain
House på Götgatan.
Rörelsen som är inspirerad av samma organisationen i USA och New York, talar
nu alltmer om konstens och gestaltandets betydelse för att öka förståelsen
för just funktionshinder.
I likhet med konstens idé och kännemärke - att beröra - behöver samhället
människor som berör. Vad blir det annars av vår demokrati, undrar Ulf
Ringdahl, organisationens riksordförande, när vi möts för att tala om
samverkan i framtiden.
- Om vi inte får träna oss i empati, sympati, medkänsla, allt det som konsten
ger, var tar vi då vägen med dessa känslor? Undersökningar visar att
rädslan för människor med psykiska funktionshinder ökar, berättar Ulf
Ringdahl och fortsätter:
- Med skådebanerörelsen som samarbetspart kan vi nu på ett nytt sätt bemöta
en mängd fördomar, tillägger han och talar utifrån den erfarenhet som
samarbetet med Skådebanan i Skåne ger och har gett.
Att Fontänrörelsen oftast är på helt andra platser i Sverige än där
skådebanerörelsen är - är inte något hinder för samarbete, anser han och
uppmanar skådebanor över hela landet att söka upp Fontänhusrörelsen för
att tala om lokal och regional samverkan, och kring vad och hur man ska
samverka.
Ännu en grupp som nu i sommar sökt sig till Riksskådebanan för att tala om
samarbete är organisationen Allas barnbarn. Adress www.allasbarnbarn.nu
Allas barnbarn är en riksföreningen som vill skapa möten mellan generationer
och etniska kulturer, stimulera barns språkliga kommunikation och påverka
barns intresse för böcker redan innan barnen själva kan läsa.
Riksskådebanans svar på det här intresset är att organisationen är
välkommen att ta kontakt med respektive skådebaneregionen och där på plats
besluta om eventuella samarbeten och formerna för dem.
I ledningen för organisationen - som vuxit fram ur ett projekt med samma namn
och som finansierades av allmänna arvsfonden i början av 2000-talet - finns
bibliotekarier, förskollärare, pensionärer och studieförbundet Vuxenskolan.
Med vänliga sensommarhälsningar
Riksskådebanan
Ulla Tengling
förbundssekreterare